INSTYTUT SZTUK WIZUALNYCH

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
[ aktualności ] >> najnowszy >> Prof. Zbigniew Olejniczak


Zdzisław Olejniczak

 

Praca badawcza 2019-20

Celem badawczym było niekonwencjonalne wycięcie matrycy w linoleum

z wykorzystanie podkładu kolagraficznego. Podstawowym modułem jaki przyjąłem

w kompozycji podkładów był kwadrat o wymiarach 45 x 45 cm wykonany z pasków PCV

o szerokości 2 cm. W obrębie w/w kwadratu w kompozycji zaznaczyłem i wykorzystałem

dwa układy podziału jego powierzchni wg. osi symetrii i przekątnych. Następnie

na podkładach, podobnymi w szerokości paskami, umieściłem w kolejnych pracach

różne ich kombinacje w postaci krótkich odcinków. W ten sposób przygotowałem

16 niekonwencjonalnych kompozycji kolagraficznych jako podkłady do wykonania

matryc linorytniczych. W/w matrycach do lepszego zobrazowania uzyskanych efektów

stosowałem tylko cięcie dłutem w postaci linii prostych, równoległych i poziomych.

Tak jak wstępnie zakładałem przystępując do projektu, ostatecznie uzyskałem proste, interesujące relacje linearne na płaszczyźnie, w szczególności delikatne zarysy

form geometrycznych podłożonych pod linoleum. Takie eksperymentalne działania

wskazują na inne możliwości wykonywania matryc linorytniczych, działają inspirująco

na wyobraźnię studentów, jako przyszłych twórców.

Temat wykładu:

Wykorzystanie podłoża kolagraficznego do wykonania matrycy linorytniczej.

 

Merytoryczny opis realizowanego zadania:

Do przygotowania podkładu należy:

wyciąć w PCV o gr. 1 mm odpowiednie formy szablonowe i przykleić taśmą dwustronną

do kwadratowej płyty PCV o gr. 2 mm. Następnie przyciąć o podobnym wymiarze linoleum

i nałożyć na w/w podkład. Następnie przystąpić do wycinania matrycy. Dłuto w miejscu podłożonego szablonu, podczas cięcia linii, zaczyna w sposób naturalny hamować

i zagłębiać się w masie linoleum, by ostatecznie pogrubić w tym miejscu linię.

UWAGA: Podkładając pod linoleum przyklejone np. nieregularne kawałki tektury

lub inne płaskie przedmioty, możemy uzyskać nieprzewidywalne układy linearne

w różnych częściach powierzchni linoleum.




Galeria Grafiki Biblioteki Sztuki UZ, Sekwencje wystawy online "Zdzisław Olejniczak - Grafika", 27.11.2020

fot. Marek Lalko




































Zdzisław Olejniczak

ul. Marynarska 54 m. 68

91-803 Łódź

e-mail: z.ole@wp.pl

 

Zdzisław Olejniczak urodzony w 1958 roku w Łodzi.

Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Dyplom w 1985 roku

w Pracowni Projektowania Typografii prof. Krzysztofa Lenka oraz Pracowni Malarstwa

prof. Stanisława Fijałkowskiego i Pracowni Rysunku prof. Leszka Rózgi.

Od 1987 roku pracuje w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi.

W latach 1987-2002 był asystentem w Pracowni Rysunku prof. Witolda Kalińskiego

na Wydziale Grafiki i Malarstwa. W latach 2002-2015 prowadził Pracownie Rysunku IV.

Obecnie prowadzi Pracownie Grafiki Ilustracyjnej. W latach 2008-16 był dziekanem,

w latach 2016-19 prodziekanem Wydziału Grafiki i Malarstwa.

W 2011 roku otrzymuje nominację profesora.

Uczestniczył w ponad 300 wystawach ogólnopolskich, międzynarodowych, sztuki polskiej

za granicą, konkursach, aukcjach i targach sztuki.

Twórczość w zakresie grafiki warsztatowej i projektowej, rysunku i malarstwa.

 

Grafiką zajmuję się od ponad 30 lat, od momentu kiedy rozpocząłem pracę

w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademia Sztuk Pięknych).

Moje prace graficzne to klasyczne czarno-białe linoryty. Artyści próbują przekazać to co czują poprzez obraz. Dopiero kontakt widza z pracą np. w galerii jest dopełnieniem całości jako dzieła. Tworzę grafiki najczęściej średniego formatu max. 100 x 70 cm – pozwala mi to na skupieniu się nad koncepcją pracy, nad tym co chcę przekazać odbiorcy.

 

Wybrane wystawy:

1991-2016    Małe Formy Grafiki, Polska-Łódź. Galeria Willa, Łódź;

1992/1995    International Independante Exhibition of Prints in Kanagawa. Kanagawa,

Kanagawa Prefectural Gallery. Japonia;

1994/1997    International Triennale des kunstlerischen Hochdrucks.

Winterthur, Gewerbemuseum. Szwajcaria;

1994-2015    Ogólnopolski Konkurs Graficzny im. Józefa Gielniaka. Muzeum Okręgowe,

Jelenia Góra;

1994-2012   2/3/5/6/8 Triennale Grafiki Polskiej. Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice;

1994/1996    Seoul International Print Biennale. Seoul, Il Min Cultural Center. Korea;

1995             Linolschnitt heute. Bietigheim-Bissingen. Stadtische Galerie, Niemcy – II award;

1999-2015   Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego. Galeria BWA, Olsztyn;

1999/2007   The 11th/12th International Biennal Print and Drawing Exhibition 2003, R.O.C..

National Taiwan Museum of Fine Arts, Taiwan;

2004-2020   5th/6th/9th/10th International Triennal of Small Graphics - Vilnius 2004. Gallery Kaire

- Desine, Wilno. Litwa; 2007 - III award;

2007-2014   XII/XIV Międzynarodowe Biennale Małej Formy Graficznej i Ekslibrisu,

Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, Ostrów Wielkopolski;

2008-2011   IMPRINT, I/II Międzynarodowe Triennale Sztuk Graficznych
im. Tadeusza Kulisiewicza. Pałac Kultury i Nauki, Warszawa;

2010             Polska Grafika Warsztatowa, Galeria Muzeum TAFA, Tianjin. Chiny;

2012-2013  Geometria i metafora, Galeria Forum ŚFK Łódź, Galeria Koński Kierat Szczecin,

Galeria ASP Gdańsk, Galeria Akademicka ATH Bielsko-Biała, Akademicka Galeria Sztuki

Rogatka Radom.

Motto

Opis werbalny lub pisany nigdy nie dokona w pełni analizy prac malarskich,

rysunkowych czy graficznych. Trudno jest opisać to, co ma służyć informacji

lub analizie wizualnej, a jeszcze trudniej oddać ich przekaz duchowy.

W moich pracach, częstymi elementami kompozycji są figury niemożliwe. Dlaczego?

Może dlatego, że są one czymś „nad” lub „w pod” świadomości każdego człowieka.

W dziejach ludzkości niejednokrotnie, to dążenie do fikcji, nierealności,

budowało w końcu coś realnego. Podnosiła ludzką podświadomość do kolejnych zmagań

z przyrodą, z kosmosem. To, że staram się tak zestawiać linie lub plamy, dążę

do pewnej tajemniczości elementów, znaków. Staram się nie ujawniać

w pierwszym kontakcie wzroku brył. Dzięki takim zabiegom obserwator wnika w głąb,

śledzi charakter formy. Dochodząc do końca jednych brył, rozpoczyna rozpoznawanie innych. Zabieg pozornie prosty, ale ponowne przejścia budzą w nim pewną nierealność.

Może odnajduje wtedy pewne związki między swoimi doznaniami we śnie,

a przeżyciami na jawie.

Zdzisław Olejniczak

 

 






 


Instytut Sztuk Wizualnych
e-mail: Sekretariat@isw.uz.zgora.pl

tel. + 48 68 328 29 67
ul. Wiśniowa 10
65-517 Zielona Góra