Zdzisław Olejniczak
Praca badawcza 2019-20
Celem badawczym było niekonwencjonalne wycięcie matrycy w linoleum
z wykorzystanie podkładu kolagraficznego. Podstawowym modułem jaki przyjąłem
w kompozycji podkładów był kwadrat o wymiarach 45 x 45 cm wykonany z pasków PCV
o szerokości 2 cm. W obrębie w/w kwadratu w kompozycji zaznaczyłem i wykorzystałem
dwa układy podziału jego powierzchni wg. osi symetrii i przekątnych. Następnie
na podkładach, podobnymi w szerokości paskami, umieściłem w kolejnych pracach
różne ich kombinacje w postaci krótkich odcinków. W ten sposób przygotowałem
16 niekonwencjonalnych kompozycji kolagraficznych jako podkłady do wykonania
matryc linorytniczych. W/w matrycach do lepszego zobrazowania uzyskanych efektów
stosowałem tylko cięcie dłutem w postaci linii prostych, równoległych i poziomych.
Tak jak wstępnie zakładałem przystępując do projektu, ostatecznie uzyskałem proste, interesujące relacje linearne na płaszczyźnie, w szczególności delikatne zarysy
form geometrycznych podłożonych pod linoleum. Takie eksperymentalne działania
wskazują na inne możliwości wykonywania matryc linorytniczych, działają inspirująco
na wyobraźnię studentów, jako przyszłych twórców.
Temat wykładu:
Wykorzystanie podłoża kolagraficznego do wykonania matrycy linorytniczej.
Merytoryczny opis realizowanego zadania:
Do przygotowania podkładu należy:
wyciąć w PCV o gr. 1 mm odpowiednie formy szablonowe i przykleić taśmą dwustronną
do kwadratowej płyty PCV o gr. 2 mm. Następnie przyciąć o podobnym wymiarze linoleum
i nałożyć na w/w podkład. Następnie przystąpić do wycinania matrycy. Dłuto w miejscu podłożonego szablonu, podczas cięcia linii, zaczyna w sposób naturalny hamować
i zagłębiać się w masie linoleum, by ostatecznie pogrubić w tym miejscu linię.
UWAGA: Podkładając pod linoleum przyklejone np. nieregularne kawałki tektury
lub inne płaskie przedmioty, możemy uzyskać nieprzewidywalne układy linearne
w różnych częściach powierzchni linoleum.
Galeria Grafiki Biblioteki Sztuki UZ, Sekwencje wystawy online "Zdzisław Olejniczak - Grafika", 27.11.2020
fot. Marek Lalko









Zdzisław Olejniczak
ul. Marynarska 54 m. 68
91-803 Łódź
e-mail: z.ole@wp.pl
Zdzisław Olejniczak urodzony w 1958 roku w Łodzi.
Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Dyplom w 1985 roku
w Pracowni Projektowania Typografii prof. Krzysztofa Lenka oraz Pracowni Malarstwa
prof. Stanisława Fijałkowskiego i Pracowni Rysunku prof. Leszka Rózgi.
Od 1987 roku pracuje w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi.
W latach 1987-2002 był asystentem w Pracowni Rysunku prof. Witolda Kalińskiego
na Wydziale Grafiki i Malarstwa. W latach 2002-2015 prowadził Pracownie Rysunku IV.
Obecnie prowadzi Pracownie Grafiki Ilustracyjnej. W latach 2008-16 był dziekanem,
w latach 2016-19 prodziekanem Wydziału Grafiki i Malarstwa.
W 2011 roku otrzymuje nominację profesora.
Uczestniczył w ponad 300 wystawach ogólnopolskich, międzynarodowych, sztuki polskiej
za granicą, konkursach, aukcjach i targach sztuki.
Twórczość w zakresie grafiki warsztatowej i projektowej, rysunku i malarstwa.
Grafiką zajmuję się od ponad 30 lat, od momentu kiedy rozpocząłem pracę
w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademia Sztuk Pięknych).
Moje prace graficzne to klasyczne czarno-białe linoryty. Artyści próbują przekazać to co czują poprzez obraz. Dopiero kontakt widza z pracą np. w galerii jest dopełnieniem całości jako dzieła. Tworzę grafiki najczęściej średniego formatu max. 100 x 70 cm – pozwala mi to na skupieniu się nad koncepcją pracy, nad tym co chcę przekazać odbiorcy.
Wybrane wystawy:
1991-2016 Małe Formy Grafiki, Polska-Łódź. Galeria Willa, Łódź;
1992/1995 International Independante Exhibition of Prints in Kanagawa. Kanagawa,
Kanagawa Prefectural Gallery. Japonia;
1994/1997 International Triennale des kunstlerischen Hochdrucks.
Winterthur, Gewerbemuseum. Szwajcaria;
1994-2015 Ogólnopolski Konkurs Graficzny im. Józefa Gielniaka. Muzeum Okręgowe,
Jelenia Góra;
1994-2012 2/3/5/6/8 Triennale Grafiki Polskiej. Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice;
1994/1996 Seoul International Print Biennale. Seoul, Il Min Cultural Center. Korea;
1995 Linolschnitt heute. Bietigheim-Bissingen. Stadtische Galerie, Niemcy – II award;
1999-2015 Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego. Galeria BWA, Olsztyn;
1999/2007 The 11th/12th International Biennal Print and Drawing Exhibition 2003, R.O.C..
National Taiwan Museum of Fine Arts, Taiwan;
2004-2020 5th/6th/9th/10th International Triennal of Small Graphics - Vilnius 2004. Gallery Kaire
- Desine, Wilno. Litwa; 2007 - III award;
2007-2014 XII/XIV Międzynarodowe Biennale Małej Formy Graficznej i Ekslibrisu,
Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, Ostrów Wielkopolski;
2008-2011 IMPRINT, I/II Międzynarodowe Triennale Sztuk Graficznych
im. Tadeusza Kulisiewicza. Pałac Kultury i Nauki, Warszawa;
2010 Polska Grafika Warsztatowa, Galeria Muzeum TAFA, Tianjin. Chiny;
2012-2013 Geometria i metafora, Galeria Forum ŚFK Łódź, Galeria Koński Kierat Szczecin,
Galeria ASP Gdańsk, Galeria Akademicka ATH Bielsko-Biała, Akademicka Galeria Sztuki
Rogatka Radom.
Motto
Opis werbalny lub pisany nigdy nie dokona w pełni analizy prac malarskich,
rysunkowych czy graficznych. Trudno jest opisać to, co ma służyć informacji
lub analizie wizualnej, a jeszcze trudniej oddać ich przekaz duchowy.
W moich pracach, częstymi elementami kompozycji są figury niemożliwe. Dlaczego?
Może dlatego, że są one czymś „nad” lub „w pod” świadomości każdego człowieka.
W dziejach ludzkości niejednokrotnie, to dążenie do fikcji, nierealności,
budowało w końcu coś realnego. Podnosiła ludzką podświadomość do kolejnych zmagań
z przyrodą, z kosmosem. To, że staram się tak zestawiać linie lub plamy, dążę
do pewnej tajemniczości elementów, znaków. Staram się nie ujawniać
w pierwszym kontakcie wzroku brył. Dzięki takim zabiegom obserwator wnika w głąb,
śledzi charakter formy. Dochodząc do końca jednych brył, rozpoczyna rozpoznawanie innych. Zabieg pozornie prosty, ale ponowne przejścia budzą w nim pewną nierealność.
Może odnajduje wtedy pewne związki między swoimi doznaniami we śnie,
a przeżyciami na jawie.
Zdzisław Olejniczak